Garderobe app til klubber og diskoteker vinder DM 2022

Der var både høj puls og svedige håndflader, da 173 elever fra gymnasier i hele landet tre gange skulle præsentere deres iværksætteridéer for et dommerpanel i årets Company Programme finale i Industriens Hus i København.

Først klokken 22.45 blev gruppen Atlas med appen Smart Drop udnævnt som vinder af danmarksmesterskabet og de fem elever fra IBC Fredericia kan nu begynde at oversætte deres pitch til engelsk, så de er klar til den europæiske finale i Tallinn i juli. Med sejren følger også 25.000 kroner, som gruppen kan bruge til at få deres produkt endnu længere ud.

- Det er meget overvældende. Det er en sindssyg rejse, vi har været på. Vi har været så overvældet af de andres idéer i løbet af dagen, og så står vi selv her som vindere, siger Julie fra gruppen Atlas.

Hård "eksamen"
Forud for sejren havde gruppen først pitchet deres idé på en scene foran dommere og de andre elever. Dernæst gik dommerne rundt på de farverige stande og fik demonstreret prototyper, kunne røre ved materialer og høre om tankerne bag idéen. Til sidst skulle mødte grupperne dommerpanelet i en mere eksamenslignende situation, hvor eleverne blandt andet kunne blive spurgt ind til markedsanalyser, potentielle vækstrater og andre teoribaserede ting.

Om vinderholdet sagde dommerne blandt andet, at "løsningen er utrolig godt tænkt, stærkt eksekveret og testet i markedet" og "potentialet i løsningen er uendeligt stort, og vi er helt overbeviste om, at teamet er de rigtige til at tage produktet hele vejen".

Andenpladsen gik til tre elever fra Herningsholm Gymnasium i Herning, der med Moving In har skabt et koncept, hvor studerende kan leje bæredygtige møbler i stedet for at skulle købe dem.

Padelboys fra Tietgen Handelsgymnasium i Odense tog tredjepladsen med deres idé om at indsamle og genbruge padelbolde til blandt andet filtpuder til møbelben og ikke mindst forretningsplanen bag konceptet.

Virkelighedsnært forløb
Vinderne blev fundet blandt 45 hold, der var kommet fra Færøerne, Falster, Sønderjylland, Nordjylland og andre kroge af Danmark for at være med i Company Programme finalen. Company Programme er et virkelighedsnært undervisningsforløb til ungdomsuddannelser, der lærer eleverne at tænke innovativt og styrker deres entreprenørielle kompetencer. Forløbet træner eleverne i at udvikle deres gode idéer og omsætte dem til realiserbare virksomheder.

Fonden for Entreprenørskabs partnere på finaledagen var Dansk Industri, Nordea og Bloomberg