Eksamensangst, der blev til en idé, der blev til en virksomhed

Lærke Pötzsch og Nanna Johannsen deltog i 2017-2018 i Company Programme, men deres idé har dens oprindelse tidligere. Da Lærke gik i 9’ende og skulle til eksamen i matematik, oplevede hun eksamensangst, derfor gik hun til akupunktur, der trykkede et bestemt sted på foden for at mildne angsten. Efterfølgende placerede Lærke en ørering under foden, der kunne trykke på punktet og dermed afhjælpe angsten, men tænkte samtidig, at det måtte kunne gøres smartere.

 

Øreringen blev videreudviklet til en sål, der placeres i skoen, og som trykker på punktet Kidney 1. Sålen reducerer den angst, der kan følge i stressede situationer, og altså ikke kun i eksamenssituationer. Idéen blev skabt under Company Programme og udviklede sig siden til et produkt, og i dag har teamet bag opbygget en reel virksomhed med navnet GroundSole.

Vi har fået virkelig mange ting med fra CP

Under Company Programme udviklede GroundSole på deres idé. De lavede strategier og undersøgelser, som de kan bruge i dag, og Lærke udtaler:

 

”Vi kan se nu, at de ting vi lavede dengang, kan vi bruge i vores strategi nu. Og vi kan bruge vores markedsundersøgelse og sådan nogle ting – det synes jeg er ret fedt”.

 

I deres markedsundersøgelser undersøgte de bl.a., om respondenterne kunne nikke genkendende til problemet, om de havde tænkt sig at gøre noget ved det, om de ville gøre brug af sålerne, og hvad de var villige til at betale for sålerne.

 

I Company Programme-forløbet skulle Nanna og Lærke også pitche deres idé foran dommere. Bl.a. ved regionale og nationale messer og til DM i entreprenørskab. Her mødte GroundSole konkurrenter, de kunne spejle sig i, dommere der gav dem råd med på vejen og kontaktoplysninger på personer, der kunne hjælpe idéen på vej, bl.a. med leverandør- og forhandleraftaler. Undervejs synes en dommer så meget om idéen, at hun tilbød dem at blive deres mentor, og har siden fulgt GroundSole og er i dag en del af deres advisor-gruppe.

 

 

Udover de gode kontakter og råd fra dommerne fik de også andet ud af at pitche deres idé, Lærke siger:

 

”Også sådan en ting som at stå på en scene og præsentere foran alle dine konkurrenter og foran dommere, og skulle være hurtig til at svare på spørgsmål, når de kom forbi vores stand. Det er også noget vi bruger nu her, når vi skal ringe til forskellige samarbejdspartnere og potentielle kunder, at det tør man godt nu, for det ham man ligesom prøvet mange gange før.”,

 

nemlig troen på dem selv og deres idé.

Fremtiden

Noget helt andet, man får med fra Company Programme, er muligheden for at lege, muligheden for at udforske, hvad man gerne vil.

 

Lærke siger ”Man finder sig selv i forløbet og har mulighed for at udforske egne evner, og hvad man gerne vil i fremtiden.”

 

Når man spørger GroundSole, hvor de er i dag og hvad fremtiden bringer, søger de pt. testpersoner, der vil teste produktet, så de kan forbedre det inden en lancering på markedet.

GroundSole har været igennem en proces, hvor ønsket om at løse en udfordring om eksamensangst, bragte dem omkring, akupunkturbesøg, en ørering tapet op under foden og ikke mindst deltagelsen i Company Programme forløbet i 2017-2018 til en virksomhed, der i dag tester deres produkt i markedet.

 

Du kan læse mere om GroundSole på deres facebook her eller på deres hjemmeside her.